اسپانسرکیست؟
 
دنياي مقالات ورزشي

اسپانسر شیپ چیست؟ اسپانسرشیپ برای اولین بار توسط پال اسمیت از باشگاه کمبریج در سال 1994 حاصل گردید. برای سال های متمادی فردی بنام سونویامایوتوکا از شرکت هیتاچی همواره تمایل به بازدید از باشگاه کمبریج به عنوان یک لابراتوار تحقیقاتی داشت که بتواند فعالیت های خود را در آن ادامه دهد. باشگاه مذکور برای او مسابقه ای ترتیب داد که از نتایج ارزشمند فعالیت های بدست آمده می توانست جهت دستیابی به اسپانسرشیپ برنامه ریزی نماید.
تعریف بین المللی:اسپانسرشیپ در بسیاری از مشاغل در سازمان ها و موسسات، شرکت ها و کارخانجات خصوصی و دولتی بدون توجه به گستردگی آنها بعنوان ابزاری موثر برا ی داد و ستد و ارتباط فی مابین محسوب می گردد.
اسپانسر شیپ دو جانبه بوده و باید اذعان داشت که با بخشش (
Donation) و عملکرد انجمن های خیریه متفاوت است. بنابراین اسپانسرها در حمایت های دو جانبه فی ما بین منافع برگشتی و بازخورد قابل توجهی را جستجو می کنند.

اسپانسر شیپ ایده ای نو:اسپانسرشیپ به معنی حمایت دوجانبه بوده و در علم تجارت به روابطی اطلاق می گردد که طی آن دو یا چند گروه با منافع مشترک به یکدیگر نزدیک شده و برای پیشرفت و ارتقاء یکدیگر دست به دست هم داده و همدیگر را بطور متقابل مورد حمایت قرار می دهند. این حمایت از یک رابطه مادی آغاز شده و در انتها به یک رابطه چند جانبه مادی – اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد گردید. در واقع این پدیده ایده ای نو و تحول ساز است که زایش آن توسعه روابط مادی و معنوی است و طرحی نو را به جهانیان عرضه می دارد.

چرخه دستیابی به اسپانسرشیپ:
چرخه اسپانسرشیپ دارای سه مرحله اساسی است که از مرحله تحقیق آغاز شده و پس از طی مرحله اجرائی برقراری ارتباط و ارایه پیشنهاد به رابطه موفق اسپانسر شیپ و یا ارتباطات مجدد ختم می گردد.

اسپانسرشیپ ورای تبلیغات:
با درک واقعی از واژه حمایت دوجانبه و با استناد به تعریف مبدع طرح اسپانسرشیپ (ادوارد کینز) که می گوید:اسپانسرشیپ فراتر از یک رابطه اقتصادی ساده است و رابطه ای است که تمامی موارد مادی و معنوی دوطرف را در بر می گیرد. باید اذعان نمود در اسپانسرشیپ موضوع تنها شناسادئی و تبلیغ نیست و صاحبان صنایع و کارآفرینان پیشرو می دانند اسپانسر تنها به فکر جذب عموم نیست بلکه به فکر جذب قشر خاصی از افراد است که به زمینه های خاص علاقمندند و مستعد ایجاد روابط کلان می باشند. آنها می دانند نیل به آنجه که در عالم کسب و کار نیازمندند تنها از طریق تبلیغات مستقیم و رسانه ای متصور نیست.باید توجه داشت که در اسپانسرشیپ دو گروه صنعتی – اقتصادی و... با هم هماهنگ می شوند و هر دو برای اعتلای یکدیگر تلاش می کنند. بنابراین اسپانسرشیپ ورای تبلیغات بوده و یک رابطه پیچیده اقتصادی – اجتماعی محسوب می گردد، که در آن به طور مستقیم هر دو طرف سود می برند و جامعه نیز با اسپانسر آشنا می شود.جهان امروز سرمایه گذاری در حوزه اسپانسرشیپ علاوه بر توجه به اندیشه و دستاوردهای متعالی فرهنگی و اجتماعی، بازتاب های اقتصادی ناآشکار و تدریجی و مثبت و ارزشمند دیگری را مدنظر دارد. آنها از کارهایی به ظاهر کوچک و به نظر غیر کاربردی و تکراری در زمینه های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، آموزشی و... راههایی برای دستیابی به بزرگراههای اقتصادی کلان پیدا می کنند.تبلیغی غیر مستقیم با دستاوردی بالا در حرکتی بزرگمنشانه، مقدس و تاثیرگذار، حاصل بکارگیری و بهره مندی از پدیده اسپانسرشیپ است.

جایگاه اسپانسرشیپ در چارت تشکیلاتی:
همانطور که در چارت تشکیلاتی شرکت ها و صنایع و ... اعمال مدیریت مدیر ارشد از نظر سازماندهی – برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر صنایع از ارزش ویژه ای برخوردار می باشد. درک مفاهیم و بکارگیری این پدیده جهانی (اسپانسرشیپ ) نیز در سازماندهی و شکل گیری اهداف بلند شرکت ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع ابزار بسیار ارزشمند و مفیدی است که مدیر ارشد با استفاده از آن قادر به تحقق کلیه اهداف ارزشمند شرکت خواهد گردید. لذا جایگاه این پدیده به عنوان ابزاری محتوائی در تفکر جامع نگر و آینده ساز مدیر ارشد قرار داشته و نتایج اعمال آن موجب ارتقاء کیفی فعالیت ها، محصولات، خدمات و همچنین بهره وری مورد نظر خواهد گردید.
امروزه در سطوح مدیریتی و معاونت های مدیران عامل و روسای کل در کنار معاونت های بازرگانی – اداری – مالی، روابط عمومی و... معاونت اسپانسرشیپ جایگاه سازمانی معنی دار و محکمی دارد که در تحقق اهداف شکرت یا سازمان بازوی اجرائی قویی محسوب می گردد. «درک مورفی» قائم مقام بخش اسپانسرشیپ بانک امریکن اکسپرس معتقد است:
اسپانسرشیپ ابزار بسیار مهم تجارت امروز است و باید به عنوئان مسیر اصلی فعالیت تلقی گردد و لازم است اهمیت موضوع و تاثیر آن بر فعالیت ها و سودآوری بانکها به مسئولان آموزش داده شود. وی با تمام تجربه اش اذعان داد که پیداکردن اسپانسر و مدیران آگاه در این زمینه کار چندان ساده ای نیست.

چگونگی و میزان تخصیص بودجه و نمودار ارزیابی اسپانسرشیپ:
در یک بررسی به عمل آمده از 200 تصمیم گیرنده اچرای اسپانسرشیپ نشان می دهد که چرا کمپانی ها اسپانسر می شوند. این بررسی علاوه بر آن، وضعیت تحقیقات و بودجه آنها را نیز در این رابطه خاطر نشان می سازد. کمپانی های اسپانسر بخش عمده ای از بودجه خود را صرف پرداخت حقوق می نمایند. 12 درصد از بودجه حقوق پرداختی، به مسئولین بازاریابی و اسپانسرشیپ اختصاص می یابد. به عنوان مثال حدود 70 درصد مجریان اسپانسرشیپ عقیده دارند که به ازای هر دلار از درآمد خود معادل یک دلار یا کمتر از آن را صرف امور اسپانسرشیپ می نمایند. در حالیکه 15 درصد از مجریان این نسبت را 3 بر یک پیش بینی می کنند و 14 درصد آن را 2 بر یک.نتیجه تحقیقی که گروه آی.ایی.جی برای انجام آن ماموریت یافته بود شامل پاسخ های مجریان اسپانسرشیپ به سوالاتی در خصوص موراد ذیل بوده است:

  • دستیابی به اسپانسرشیپ از کمپانی های محلی تا بین المللی
  • سرمایه گذاری
  • III.انواع زمینه ها و پروژه ها و رویدادهای مطرح در اسپانسر شیپ
  • IV.آمار و ارقام وضعیت های مختلف آن و...


78 درصد از مجریان اسپانسرشیپ اذعان دارند که کمپانی ها در گذشته بودجه ای برای تحقیقات اسپانسرشیپ نداشته اند در رابطه با آمار فوق 72 درصد عقیده دارند که اگر هم بودجه ای به تحقیقات اسپانسرشیپ اختصاص یافته بیش از یک درصد نبوده است. اما امروزه یک نتیجه از بررسی ها در خصوص بودذجه تحقیقاتی موید آنست که کمپانی ها تمایل دارند که آمار واقعی سرمایه ها و بودجه ی مورد نظر درباره اسپانسرشیپ را در اختیار داشته باشند و بابت بدست آوردن این اطلاعات برای تحقیقات بودجه های قابل توجهی را صرف می نمایند.
در مطالعه انجام شده در زمینه بودجه تحقیقاتی پس از بررسی وضعیت شناختی اسپانسرها مشخص گردید که اطلاعات مربوطه از سه منبع گرفته شده است و بیشترین سهم اطلاعات دریافتی از میان پاسخ های مجریان اسپانسرشیپ می باشد. به نحوی که مجریان مذکور فعالیت های لازم را در مورد: موقعیت جامعه – نمودار روانشناختی – روند رشد سرمایه گذاری و... را در مورد اسپانسرشیپ شناسایی و مشخص نموده اند.اسپانسرها به مقدار زیادی به سرمایه گذاری در جهت رسیدن به تحقیقات و اطلاعات مورد نظر در زمینه اسپانسرشیپ جهت معرفی هرچه بهتر قابلیت های خود امیدوار هستند.گرچه تعدادی از آنها عقیده دارند که در این زمینه نمی توانند به نتایج کاملی دسترسی پیدا کنند.
اسپانسرها سرمایه گذاری خود را با توجه به تجارب قبلی در جهت هزینه نمودن اولویت بندی می کنند.لذا جهت رویدادهای ورزشی بیشترین سرمایه گذاری را می نمایند.البته اسپانسرها متناسب با طیف مخاطبین و نوع آنها و تفاوت هر پروژه و رویدادهای اجتماعی و تخصصی می توانند اهمیت بیشتری پیدا کنند. بعضا در اینگونه پروژه ها و رویدادها اسپانسرها هزینه های بالایی را پرداخت می کنند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 28 آذر 1390برچسب:, :: 19:6
sport

درباره وبلاگ


فیلسوف باید از ایمان به زبان فراتر رود زیرا مفاهیم در چارچوب زبان اسیر می شوند و نمی توان آنها را کاملا با زبان بیان کرد.(فریدریش ویلهلم نیچه )
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 111
بازدید ماه : 818
بازدید کل : 212948
تعداد مطالب : 147
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1