دنياي مقالات ورزشي

فریبا تیموری1؛ نورالسادات كريمان2*؛ فیض‌اله منصوری3؛ منصور رضایی4

 

چکيده

زمینه: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر است. رفتارهای جنسی پرخطر و استفاده از مواد مخدر از علل مستعدکننده عفونت‌های تناسلی می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع رفتارهای پرخطر و عفونت‌های منتقله از راه جنسی در زنان مراجعه‌کننده به مرکز ترک اعتیاد نیلوفر کرمانشاه در سال‌های 89-1388انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، 76 زن مراجعه‌کننده به مرکز ترک اعتیاد نیلوفر کرمانشاه به‌روش نمونه‌گیری در دسترس شرکت کردند. برای همه نمونه‌ها پرسشنامه‌ها تکمیل و 5 سی‌سی خون جهت تعیین ابتلا به هپاتیت B، سیفلیس و هرپس گرفته شد. ابتلا به سیفلیس با روش RPR و FTA و ابتلا به هپاتیت و هرپس به روش الایزا انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و به‌کارگیری آمار توصیفی، آزمون T، کای‌دو و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین سن زنان 22/35 سال بود، 3/51 درصد بی‌سواد بودند و 7/48 درصد تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند. استفاده از سرنگ مشترک و شریک جنسی متعدد در نمونه‌ها اصلاً وجود نداشت. در هیچ‌یک از نمونه‌ها آزمایش سیفلیس و هپاتیت B مثبت نشد اما در 1/96 درصد نمونه‌ها نتیجه آزمایش هرپس مثبت شد.

نتیجه‌گیری: در این مطالعه رفتارهای پرخطر و ابتلا به بیماری‌های منتقله جنسی، کم‌تر از حد انتظار بود. مطالعه حاضر در درمانگاه دولتی انجام شد، لذا مطالعه‌ای در جمعیت متفاوتی از زنان معتاد در بخش‌های خصوصی و زندان جهت برآورد صحیح رفتارهای پرخطر و عفونت‌های منتقله از راه جنسی در جامعه زنان معتاد ایرانی توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها: مرکز ترک اعتیاد، زنان، رفتارهای پرخطر، عفونت‌های منتقله جنسی




ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 1 خرداد 1396برچسب:, :: 7:40
sport

درباره وبلاگ


فیلسوف باید از ایمان به زبان فراتر رود زیرا مفاهیم در چارچوب زبان اسیر می شوند و نمی توان آنها را کاملا با زبان بیان کرد.(فریدریش ویلهلم نیچه )
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 212133
تعداد مطالب : 147
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1



Alternative content