اسپانسر چیست؟
 
دنياي مقالات ورزشي

 

—اسپانسر
—اسپانسر به شخص حقيقي يا حقوقي اطلاق میشود كه به جهت كمك و حمايت مالي از فعالیت های کاری دیگران به انها كمك مالي نموده و به نوعي با با ديگران همكاري عملي داشته باشند تا هم منافع اسپانسر و هم منافع شخص يا شركت فعال تا حد زيادي تامين گردد.
—ورزش و سرمايه گذاري:عقيده غالب در بين مردم بعضي از جوامع نگريستن به ورزش به مانند يك كالاي مصرفي است و از اهميت آن در توليد و رشد و توسعه اقتصادي و توزيع بهتر درآمدها غافل اند. هر چند پرداختن به ورزش نيازمند به هزينه هاي بالاي زيربنايي است ولي اين هزينه ها را نمي توان در كنار مخارج و هزينه هاي مصرفي قرار داد. امروزه به همان نسبت كه درآمدهاي ملي صرف ورزش مي شود در بعضي از رشته هاي 
 
—ورزشي در كوتاه مدت و در بعضي از ديگر رشته هاي ورزشي در درازمدت مي توان ميزان برگشت سرمايه را به صورت مستقيم و غيرمستقيم مشاهده نمود. به دنبال سرمايه گذاري در ورزش ميزان اشتغال مستقيم و غيرمستقيم افزايش مي يابد و در كنار آن امكان جذب درآمد از طريق برگزاري مسابقات بين المللي، جذب گردشگران و سطح سلامت و بهداشت جسمي و رواني جامعه افزايش مي يابد.
 
—مانع اصلي در روند سرمايه گذاري در بخش ورزش كشورها عدم رؤيت منافع قابل برگشت حاصل از اين سرمايه گذاري به صورت مستقيم مي باشد. در حالي كه نگرش مثبت به ورزش و امور جنبي آن سودهاي سرشاري را به طور مستقيم و غيرمستقيم در آينده نصيب آنان مي نمايد. 
 
 
 
 
—وجود نگرش مثبت در جوامع پيشرفته نسبت به ورزش، سبب سرمايه گذاري در امر ورزش به منظور بالا بردن سطح سلامت و تندرستي و تأثير بر افزايش سطح بهره وري در توليد گشته و همين امر سبب شده كه رفته رفته بيشتر كشورهايي كه قبلاً توجه آنچناني به آن نشان نمي دادند سهمي رو به افزايش، براي سرمايه گذاري در امور ورزشي قايل شوند. چنان كه بودجه تربيت بدني و ورزش در كشورهاي توسعه يافته يا بعضي از كشورهاي در حال توسعه با سرعت بي سابقه اي افزايش يافته است. چرا كه اين گونه كشورها به تأثيرات درازمدت ورزش از لحاظ رشد و توسعه اقتصاد ملي واقف گشته اند. ورزش يك سرمايه گذاري درازمدت است كه اثر آن در رشد و توسعه معلوم و محرز است. سرمايه گذاري در ورزش از جمله سرمايه گذاري هايي است كه داراي دوران باروري هم كوتاه مدت و هم درازمدت مي باشد. كه با پرداختن به آن مي توان نتايج اجتماعي فرهنگي و نتايج اقتصادي شايان توجهي را به دست آورد و در تأمين نيازهاي جامعه و رفاه ملي كوشيد.
 
 
 
—مانند كره و ژاپن «علي‌رغم آن كه تا قبل از برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال 2002 با ركود نسبي اقتصادي و كاهش درآمدهاي ملي مواجه شده بودند براي هر چه باشكوه‌تر برگزار شدن اين دوره مسابقات حدود 10 ميليارد دلار(حدود نيمي از درآمد آن سال ايران) براي احداث و نوسازي ورزشگاه‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، هتل‌ها، مراكز تفريحي، اقامتي، توريستي و تأمين امنيت هزينه كردند.»(با برگزاري اين مسابقات ركود نسبي حاكم بر اقتصاد ژاپن و كره از بين رفت و رونق اقتصادي دوباره به اين كشورها بازگشت و طبق برآورد دولت كره جنوبي سود حاصل از برگزاري اين مسابقات در اين كشور از شروع تا پايان برگزاري مسابقات از ورود تماشاگران و توريست‌هاي طرفدار فوتبال تا فروش كالاها و غيره، بالغ بر بيست ميليارد دلار(بيش از درآمد كشور ايران در آن سال) براي كشور كره جنوبي سود دربرداشته است. پس هدف از هزينه ماليات‌ها براي برگزاري وقايع ورزشي كسب درآمد و ثروت جديد و كسب اعتبار و حيثيت جهاني مي‌باشد. كه انتظار دارند در آينده نه چندان دور لااقل كسب كنند. 
—ب) حمايت مالي از جانب تماشاچيان ورزشي پ) حمايت مالي ناشي از حق پخش‌هاي تلويزيوني و رسانه‌هاي گروهي. هدف اصلي و نهايي نخبگان ورزشي برآورده كردن خواسته‌هاي حاميان مالي خود بوده كه عمدتاً تحت تأثير خواسته‌هاي تجاري آنان قرار مي‌گيرد. گاهي مواقع حكومتها نيز به حمايت مالي از ورزشهاي سطح بالا يا كاملاً حرفه‌اي نخبگان، براي دستيابي به اهداف سياسي يا اقتصادي در سطح ملي يا بين‌المللي مبادرت مي‌ورزد و براي رسيدن به اهداف مورد نظر خود، موفقيت در ورزشهاي بين‌المللي و ورزشهاي حرفه‌اي (نخبگان ورزشي) يا رأس هرم را هدف خود قرار مي‌دهند و دو شيوه را براي موفقيت به كار مي‌گيرند كه شامل هزينه مستقيم پول و سرمايه بر روي اين نوع از ورزشها، ديگري تسلط بر بازارهاي نقل و انتقال، شرط بنديهاي ورزشي، كاهش يا افزايش مالياتها و غيره مي‌باشد. در مقابل ورزش حرفه‌اي در پائين هرم، ورزش همگاني و تفريحي را داريم كه بخشي از مردم به عنوان تماشاچي و بخشي ديگر براي سلامتي و تندرستي، بخشي نيز براي لذت بردن و گذران فراغت به ورزش مي‌پردازند كه منابع حمايت مالي اين بخش شامل موارد زير مي‌باشد: الف) يكي از منابع تأمين مالي ورزشهاي توده‌اي دولتها هستند. تحليل‌هاي اقتصادي دخالت دولت در ورزشهاي توده‌اي (پايين هرم)
—مثل ورزش در بين گروه‌ها و اجتماعات كوچك مدارس و دانشگاه را امري منطقي و مناسب دانسته زيرا سرمايه‌گذاري در اين بخش‌ها به مانند رأس هرم داراي سوددهي بالايي نبوده اما داراي منافع جمعي است. سازمانها و شركتهاي خصوصي يا افراد حقيقي و حقوقي تمايل زيادي به سرمايه‌گذاري در اين بخش (پايين هرم) به خاطر پايين بودن منفعت شخصي از خود نشان نمي‌دهند. دولت در اين بخش بيشترين هزينه را نسبت به ديگر سرمايه‌گذاران خصوصي انجام مي‌دهد. اين سرمايه‌گذاري داراي نتايج مستقيمي براي دولت در كوتاه مدت نبوده ولي در دراز مدت منافع زيادي را براي دولت و عموم مردم به دنبال مي‌آورد. ب) منبع حمايتي ديگر در ورزش همگاني (توده‌اي) بخش اختياري يا داوطلبانه است. سهم بخش اختياري در ورزش بزرگ و حجيم مي‌باشد، ولي مهم‌ترين منبع حمايتي اين بخش مقدار زمانيست كه داوطلبان با مشاركت در امور مربوط به ورزش بدون دريافت چيزي به انجام كارهاي مختلف در امور ورزشي مي‌پردازند. تعيين برآورد ارزش پولي اين زمان صرف شده كه به طور اختياري به‌وسيله داوطلبان ارائه مي‌گردد به راحتي امكان‌پذير نيست. بايد اشاره نمود كه فعاليت بخش اختياري يا داوطلبانه بين دو بخش خصوصي و دولتي بسيار كم‌رنگ مي‌باشد. 
—كه اسماً حرفه‌اي‌اند كه توسط دولت، ارتش، نظام سياسي، سرويسهاي شهري مورد حمايت قرار مي‌گيرند، نمونه اين نوع ورزشكاران در شوروي سابق يا كشورهاي جهان سوم وجود داشته يا دارند. 2) دومين نوع حمايت مالي از ورزشهاي شبه حرفه‌اي شامل اشخاص ورزشكاري است كه با شاغل شدن در شركتهاي صنعتي و تجاري مورد حمايت مالي قرار مي‌گيرند ولي عملاً افراد در اين شركتها مسئوليتي نداشته و فقط به امر ورزش در شركتها پرداخته و به نوعي به مفت‌خوري عادت كرده‌اند. 3) نوع سوم حمايت مالي از ورزشكاران شبه حرفه‌اي شامل ورزشكاراني است كه با كمك هزينه مراكز علمي و دانشگاهي، به عنوان تيم دانشگاهي مشغول به فعاليت‌اند. (مانند تيم‌هاي دانشگاههاي دولتي و خصوصي) 4) نوع چهارم حمايت مالي از ورزشكاران به ظاهر حرفه‌اي دربرگيرنده كساني است كه كمك خرج روزانه زندگي خود را از طريق ورزش 
—و با حمايت‌هاي مالي رسانه‌هاي جمعي، افراد تاجر، يا درآمدهاي ناشي از فعاليتهاي تبليغاتي خود به دست مي‌آورند. گونه‌هاي مختلف حمايت مالي از ورزش‌هاي حرفه‌اي 1) نوع اول حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي از طرف سرمايه‌داران انجام مي‌گيرد مانند حمايت‌هاي مالي از تيم‌هاي حرفه‌اي فوتبال يا ديگر رشته‌هاي ورزشي. 2) نوع دوم حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي از طريق وروديه افراد به اماكن ورزشي تأمين مي‌‌گردد. 3) نوع سوم حمايت مالي از ورزشكاران يا تيم‌هاي حرفه‌اي توسط تماشاگران و طرفداران پر و پا قرص آنها تأمين مي‌گردد. 4) نوع چهارم حمايت مالي از تيم‌ها يا ورزشكاران حرفه‌اي از طريق تبليغات تجاري و صنعتي كه اين‌گونه تيم‌ها براي شركتها و مراكز صنعتي انجام مي‌دهند، به دست مي‌آيد و از طريق آنها به تأمين منابع مالي خود مي‌پردازند.



نظرات شما عزیزان:

مجله اینترنتی
ساعت20:36---17 آذر 1394
سلام عالی بود واقعا وبلاگ خیلی خیلی خوبی دارید و به نوعی میشه گفت پاسخ دهنده تمامی نیازهای کاربران در زمینه علمی هست وبلاگتون!
ممنون میشم لینک سایت بنده رو در بخش پیوندهای وبلاگتون قرار بدید. وب سایت جامع علمی و فرهنگی و میشه گفت مجله اینترنتی پرشین نایس.

عنوان: مجله اینترنتی
لینک سایت: http://persiannice.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 6 دی 1390برچسب:, :: 16:33
sport

درباره وبلاگ


فیلسوف باید از ایمان به زبان فراتر رود زیرا مفاهیم در چارچوب زبان اسیر می شوند و نمی توان آنها را کاملا با زبان بیان کرد.(فریدریش ویلهلم نیچه )
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 782
بازدید کل : 212912
تعداد مطالب : 147
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1