علاقه زياد زنان به ديدن مسابقات ورزشی
 
دنياي مقالات ورزشي

علاقه زياد زنان به ديدن مسابقات و نيز تاثير حضور تماشاچيان زن در رعايت مسائل اخلاقي از سوي ورزشكاران و تماشاچيان و همچنين تاثير ديدن رقابت هاي ورزشي در ايجاد شور و نشاط و روحيه بهتر در زنان، دليل مناسبي براي سرمايه گذاري با هدف توسعه فرهنگ و ايجاد شرايط متناسب با ارزشهاي جامعه اسلامي در ورزشگاه‌هاست.

به گزارش خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)، رييس سابق كميته ملي المپيك طي پژوهشي درباره نگرش اقشار مختلف جامعه درباره حضور تماشاگران زن در ميادين و رقابت هاي ورزشي مردان به اين نتيجه رسيده است كه تماشاي نوبتي مسابقات موجب دفاع از حقوق زنان خواهد شد.

در قسمتي از اين پژوهش آمده است: تحقيقات نشان مي‌دهند جايگاه و شان زن، هم در فرهنگ و سنت ايراني و هم در آموزه‌هاي دين مبين اسلام بسيار والاست. درفرهنگ ملي ايران بسياري از گفتارها و رفتارهايي كه در زمان عدم حضور زنان عادي قلمداد مي‌شود، در جمعي كه زنان حاضر باشند با احتياط و حتي خودداري افراد همراه مي‌شود. حجب و حياي مردان در حضور زنان، ويژگي عرفي- ملي ايرانيان است كه از آن مي‌توان با عنوان شرم فرهنگي و ارزشي نام برد. حضور زنان در جايگاه تماشاچيان به احتمال بسيار مانع از بروز برخي رفتارها و گفتارهاي غير اخلاقي مردان خواهد شد.

اگر چه آزمايش اين نظريه دشوار به نظر مي‌رسد، گذشتن از آن نيز ماده نيست. متاسفانه امروزه در برخي از مسابقات به ويژه در فوتبال استفاده از كلمات بسيار زشت  و ناسزاهاي ركيك، عادي و معمولي شده است، به نحوي كه گاهي چند هزار تماشاچي حتي براي مدتي بيش از چند دقيقه مستهجن‌ترين كلمات را به كار مي‌برند. آيا اين رفتار در حضور چند هزار خانم نيز تكرار خواهد شد؟ آيا اگر از قبل به تماشاچيان تذكر داده شود كه خانواده‌ها و بانوان نيز حضور دارند باز هم با همين شدت به اين رفتارهاي ناپسند و غيراخلاقي ادامه داده خواهد شد؟

جداسازي محل استقرار زنان و مردان و يا تماشاي نوبتي تماشاگران پشنهاداتي است كه كاملا قابل بررسي و اجراي آزمايشي است. در كنار هم قرار دادن دو واژه «احقاق حق زنان» و«تماشاي نوبتي» رويكرد ويژه‌اي را مطرح مي كند كه رنگ و بوي حقوقي دارد. در واقع زنان در پي يافتن راه حلي براي احقاق حق هستند و پاسخ دادن به اين«مطالبه» را به مديران لازم مي‌دانند.

هم از نظر اجتماعي و هم از منظر منطق هزينه فايده، مديران بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند كه با پاك كردن صورت مساله و به تاخير انداختن موضوع، جامعه متضرر خواهد شد. چرا كه نيمي از جامعه يعني زنان با اين احساس زندگي مي‌كنند كه عدم اجازه به آنان براي تماشاي مسابقات مردان، دليل ديگري از پايمال شدن حقوق زنان در ايران است و اين احساس بي گمان، هزينه سنگيني را در پي دارد.

عدالت اجتماعي، عقل و منطق حكم مي‌كند كه زنان نبايد تاوان خطاي مردان را بپردازند، از اين رو علاوه بر رشد فرهنگي و اجتماعي، وضع قوانين و مقررات نيز درحل مساله موثر خواهد بود اعلام اينكه تماشاچيان زن نيز دركنار مردان در ورزشگاه‌ها حضور خواهند داشت، اگر با اعلام قوانين و مقررات فرهنگي همراه شود و با خاطيان نيز برخورد جدي صورت پذيرد، موجب دفاع از حقوق زنان خواهد شد و رضايت آنان را به همراه خواهد داشت.

سال هاست كه بحث ورود زنان به سالن هاي ورزشي مطرح است،‌ ولي هنوز براي اين مساله تدبيري جامع انديشيده نشده و حضور زنان در سالن هاي ورزشي جدي گرفته نشده است. در تحقيقي كه توسط دكتر رضا قراخانلو با همكاري فريده نيسيان در پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري صورت گرفته است به بررسي و مقايسه ديدگاه هاي اقشار مختلف در مورد حضور تماشاچيان زن و شناخت رشته هاي ورزشي اي كه امكان حضور زنان در آنها به عنوان تماشاچي فراهم است،‌پرداخته شده است.

با نگاهي گذرا به مسابقات مردان كه امكان حضور زنان در آن فراهم بوده است؛ به نظر مي رسد در هر مكاني كه زنان به عنوان تماشاچي حضور داشته اند، ‌نزاكت و انضباط بيشتري در ميان ورزشكاران و هواداران حاكم بوده است. حال با توجه به تاثير تماشاچيان در نشان دادن احساس غرور و ايجاد انگيزه در ورزشكاران،‌به نظر مي رسد حضور تماشاچيان زن در ميدان هاي ورزشي،‌ تاثير مثبتي بر ورزشكاران و تماشاچيان خواهد داشت. ايمن سازي محيط هاي ورزشي از راه جلوگيري از رفتارهاي پرخاشگرانه،‌خشونت آميز و ونداليستي،‌ايجاد رفتارهاي اجتماعي و تربيتي منطبق با اصول و سنت هاي پسنديده اسلامي و ملي و فرهنگ سازي در ورزشگاه ها،‌ افزايش انگيزش عمومي فرد بر اثر حضور تماشاچي علاقه مند،‌زنده كردن روح ورزش،‌فرهنگ سازي و يافتن الگوهاي ورزشي مناسب و تقويت ورزش زنان از راه ديدن مسابقات برتر،‌عواملي براي بررسي امكان حضور زنان به عنوان تماشاچي در ميدان ها و رقابت هاي ورزشي مردان است. به نظر مي رسد با حضور بانوان و خانواده ها در ورزشگاه ها براي تماشاي ديدارهاي ورزشي،‌مي توان نظارت و كنترل اجتماعي را در ورزشگاه تا حد زيادي افزايش داد،‌زيرا خرده فرهنگ اوباشگري در مقابله با فرهنگ ناموس پرستي،‌فرصت ابراز وجود و آلوده سازي محيط ورزشگاه را نخواهد يافت. از اين رو بايد بررسي شود با توجه به شرايط كشور،‌حضور زنان تماشاچي در ورزشگاه ها چه ابعادي دارد و با چه موانعي رو به روست و چگونه مي توان اين مشكلات را برطرف كرد؟ بي گمان متغيرهاي مختلفي همچون عوامل فرهنگي،‌اجتماعي،‌اقتصادي و فني در اين زمينه قابل توجه اند كه بايد به تجزيه و تحليل آنها پرداخت.

زنان نيمي از افراد جامعه را تشكيل مي دهند و غني سازي اوقات فراغت آنان از راه تماشاي رقابت هاي ورزشي مردان،‌به ويژه در سطح قهرماني در سالم سازي جامعه نقش موثري خواهد داشت.

نتايج پژوهش انجام شده توسط دكتر رضا قراخانلو و فريده نيسيان در پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي وزارت علوم تحقيقات و فناوري نشان مي‌دهد كه حضور تماشاگران زن در ورزشگاه و سالن‌هاي ورزشي در بسياري از كشورها عادي تلقي مي‌شود و از اين نظر تفاوتي ميان زن و مرد وجود ندارد. در جمهوري اسلامي ايران، ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي ايجاب مي كند كه براي حضور زنان به عنوان تماشاچي مسابقات مردان، تعريف ويژه‌اي صورت گيرد تا اين ارزش ها خدشه دار نشود و زنان هم بتوانند به حقوق خود دست يابند.

در اين تحقيق، نگرش اقشار مختلف جامعه درباره حضور زنان تماشاچي در ميدان‌هاي ورزشي مردان بررسي و مقايسه شده است. جامعه آماري تحقيق، زنان و مردان بالاتر از 15 سال كشور از اقشار مختلف جامعه بودند از اين عده، 2497 نفر حجم نمونه آماري را در دو گروه سني 30-15 سال و 30 سال به بالا تشكيل مي‌دهند.

براي انتخاب نمونه ابتدا حجم نمونه در هر استان متناسب با هم جمعيتي آن استان تعيين شد. سپس در هر استان نمونه ها به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند.

يكي از مهم‌ترين دلايل عدم حضور اقشار مختلف به ويژه نخبگان و روحانيان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاچي، علاوه بر پخش مسابقات از تلويزيون و دوري ورزشگاه ها از منزل، عدم رعايت مسائل اخلاقي از سوي برخي تماشاچيان و ورزشكاران مرد است. درعين حال بيشتر پاسخگويان اعتقاد دارند حضور زنان تماشاچي مردان را ملزم به رعايت اصول اخلاقي مي كند.

بيشتر پاسخگويان انتظار دارند رسانه ها را در ايجاد زمينه مناسب و فرهنگ سازي براي رسيدن زنان به حقوق خود نقش موثري ايفا كنند. درصد زيادي از پاسخگويان، تعيين مكان مناسب و ويژه براي خانواده‌ها و زنان را مناسب مي دانند. حتي تماشاي نوبتي مسابقات نظر بسياري از پاسخگويان را به خود جلب كرده است. با اين همه، نگراني از عدم رعايت اصول اخلاقي و رفتاري از سوي مردان در پاسخگويان به ويژه نخبگان و روحانيان وجود دارد و به همين لحاظ، زمان حاضر را براي حضور زنان تماشاچي مناسب نمي‌دانند و معتقدند تا هنگامي كه اين فرهنگ در ورزشگاه ‌ها ايجاد نشود، حضور تماشاچيان زن خود سبب بروز مشكلات بيشتري خواهد شد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 16 دی 1390برچسب:, :: 9:51
sport

درباره وبلاگ


فیلسوف باید از ایمان به زبان فراتر رود زیرا مفاهیم در چارچوب زبان اسیر می شوند و نمی توان آنها را کاملا با زبان بیان کرد.(فریدریش ویلهلم نیچه )
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 72
بازدید ماه : 779
بازدید کل : 212909
تعداد مطالب : 147
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1